1. OM RETAILR.SE / SA ECOMMERCE AB
- Retailr.se ägs och tillhandahålls av SA Ecommerce AB, org.nummer: 559390-7354
- Företaget har sitt säte i Eksjö. Företagets postadress är Norra storgatan 34b.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@retailr.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- På plattformen retailr.se säljs alla produkter av fristående butiker, nedan kallad Retailr.
2. BESTÄLLNING
- När du genomför ett köp på plattformen Retailr.se handlar du av Retailr, som är säljare, och inte SA Ecommerce AB. SA Ecommerce AB är endast leverantör av plattformen Retailr.se.
- Vid slutförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress från varje enskild Retailr du beställt från.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta den Retailr som du köpt produkten av.
3. LEVERANS
- Retailr.se:s butikers normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar om produkterna finns i lager, annars 2-5 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att Retailr har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta den Retailr du köpt din(a) produkter via deras e-postadress.
- Retailr ansvarar inte för paket som inte avhämtas inom skälig tid. Samma gäller för paket som efter skälig tid returnerats till respektive Retailr. Paket som åter fraktas tillbaka till Retailr pga. att de inte hämtats ut sker på din risk och det är du som står för fraktkostnaden. Detta gör att det är viktigt att du hämtar ut paket som du har beställt även fast du vill utnyttja ångerrätten.
4. PRISER
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5. ÅNGERRÄTT
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. OBS. ångerrätten gäller inte för företag.
5.1 VID NYTTJANDE AV DIN ÅNGERRÄTT:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till respektive Retailr. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till den Retailr du köpt av. Du står för kostnaden av returfrakten och debitering sker på återbetalningen från Retailr, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- OBS! Kostnaden för eventuell frakt av varan till dig återbetalas inte.
5.2 ÅNGERRÄTTEN GÄLLER INTE VID:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. (till exempel kläder med transfer)
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
6. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
- Våra Retailr:s besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar sig Retailr i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta Retailr för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart till den Retailr du köpt produkten av efter att defekten har upptäckts.
6.1 HUR GÅR DU TILLVÄGA VID REKLAMATION?
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till den Retailr du köpt din(a) produkter av där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om Retailr inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar de dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Retailr står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Retailr förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se se.
7. ANSVARSBEGRÄNSNING
- Retailr eller SA Ecommerce tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Retailr accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför Retailr:s rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför butikernas eller SA Ecommerce kontroll.
8. PRODUKTINFORMATION
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9. INFORMATION OM COOKIES
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. du kan läsa mer om hur vi använder cookies här.
10. PERSONUPPGIFTER
- Genom att handla hos Retailr.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
- se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden för att kunna anpassa marknadsföringen till dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 VAD ÄR EN PERSONUPPGIFT?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 VILKA UPPGIFTER LAGRAR VI?
- För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 RÄTTSLIG GRUND
- I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
- Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 VILKA UPPGIFTER DELAS OCH MED VILKET SYFTE?
- Vid genomförande av köp, delas informationen med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.
10.4.1 BETALLEVERANTÖR
- Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
- De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
- För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation
10.4.2 FRAKTBOLAG
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
- De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker och DHL.
10.4.3 NYHETSBREV
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.5 RÄTTEN TILL TILLGÅNG
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 RÄTT TILL RÄTTELSE
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 RÄTTEN ATT BLI GLÖMD
- Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 ANSVARIG FÖR DATASKYDD
- se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 SÅ SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
11. ÄNDRINGAR I DE ALLMÄNNA VILLKOREN
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
12. TVIST OCH LAGVAL
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se här.
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.